tirsdag 9. september 2008

Hvorfor Arbeiderklassen?


Noen har spurt hvorfor bloggen heter Arbeiderklassen. Hvem tilhører arbeiderklassen i dag? Er det i det hele tatt noen som regner seg for å tilhøre arbeiderklassen lenger? Er ikke hele problematikken lagt død?

Vi mener nei. Det er fremdeles forskjell på folk. Det er forskjell på en ansatt og en sjef/eier. Det er forskjell på en vanlig mann og en toppsjef. Det ser vi for eksempel stadig vekk i pressen når oppslag om opsjoner og bonuser lekker ut, gjerne etter at en toppsjef har gått i baret og dummet seg ut, eller har gjort en dårlig jobb og må gå. Hvis jeg (eller du) gjør en dårlig jobb får vi kjeft, eller i verste fall fyken. Når en slik toppleder gjør en dårlig jobb får han gjerne et par årslønner ekstra.

I tillegg har vi fått det jeg nærmest vil betegne som en snylteklasse. Det er de som ”jobber” med helt irrelevante ting, for eksempel en masse tullejobber innen byråkrati og media. Dette er gjerne universitetsutdannede folk som bruker tiden sin på å moralisere over andre. Her finner du paragrafrytterne i offentlig sektor, moralistene i media, levebrødspolitikere, alle de tusenvis av ansatte i en uhorvelig mengde organisasjoner som forfekter særinteresser.

Felles for disse er at ingen vil legge merke til om de kommer på jobb eller ikke. De har rett og slett ingen egentlig funksjon. Det til forskjell fra oss i arbeiderklassen, vi som produserer eller yter noe.

Derfor denne bloggen. Det trengs en kanal som kan snakke arbeiderklasseverdier. Med slike verdier mener jeg ærlighet, rederlighet og klar tale. Uten sensur og politisk korrekthet.

1 kommentar:

  1. Hei Terje -
    Jeg tilstår umiddelbart - jeg er en av disse mediefolka som du kritiserer på bloggen din - er journalist i Klassekampen. Kom over bloggen mens jeg lette etter stoff til en artikkel som jeg holder på med, som skal handle om akkurat det du skriver om: spriket mellom venstresideeliten og vanlige folks holdninger. Jeg synes mye av det du skriver er veldig bra formulert og til poenget - og lurer på om jeg kan komme i kontakt med deg for å stille noen spørsmål?
    Min mail er eline@klassekampen.no.
    vennlig hilsen Eline

    SvarSlett