fredag 25. juli 2008

Kan muslimer tilhøre arbeiderklassen?


Vi i arbeiderklassen er opptatt av innvandring og de utfordringer dette følger med seg. I motsetning til de liberale og tolerante i middelklassen hender det nemlig rett som det er at vi må omgås disse utlendingene. Med utlendinger mener jeg selvsagt muslimene, de andre er det vel ikke særlig problemer med?

I arbeiderklassen er vi vant med å vise solidaritet. Mitt spørsmål er om muslimene tilhører arbeiderklassen? I tilfelle har de jo krav på solidaritet på lik linje med andre.

På min arbeidsplass har vi hatt enkelte muslimer på prøve, dvs. de har blitt sendt dit av arbeidskontoret for å få prøve seg. Sjelden har det vært særlig vellykket. Da tenker jeg ikke på språk eller kvalifikasjoner, jeg tenker mer på kultur og lagånd. På alle arbeidsplasser er jo arbeidsmiljøet viktig, det er her problemene melder seg.

Muslimene er i sjelden grad interessert i å delta på våre felles aktiviteter. Julebord er en klassiker. Selv om de blir invitert kommer de sjelden, er det pga. maten? Vi vet jo at de ikke spiser svinekjøtt, men hva er galt med pinnekjøtt av sau? Kan det være fordi våre kontordamer ikke går med slør?

Slik jeg ser det kan man vanskelig definere muslimene som en del av arbeiderklassen i Norge, rett og slett fordi de velger å stå utenfor den solidariteten vi tilbyr. De holder seg til sine egne og melder seg dermed ut. De få eksemplene på muslimer som faktisk deltar i sosiale sammenhenger er derimot stort sett o.k., men de kan da ikke regnes som muslimer etter min oppfatning.

1 kommentar:

  1. Jeg tror det generelle problemet muslimer har med julebord ikke har noe med maten å gjøre, men med drikking..De har en kultur der fyll rett og slett ikke har en plass og alle veit at fyll er en del av julebord.

    Da jeg jobba på SFO ble den høye andelen muslimer sjeldent med så lenge det var julebord/fredagspils o.l., men da noen tok initiativ til sosiale sammenhenger som ikke var basert på alkohol dukka plutselig hele bunten opp..

    at man skal kreve at solk skal like alkohol for å fortjene solidaritet blir litt for enkelt synes jeg

    SvarSlett